Social Icons

Pages

Wednesday 21 August 2013

Setkan matlamat,tulis dan baca!

Assalamualaikum,

Ok, dlm entri lepas, kawan ada beritahu akan kongsi tips berguna dari seorang pengurusan tertinggi Honda Melaka dlm satu program lepasan ijazah tahun 2009 dlu. Walaupun die hebat tp itu skrg, dulu mcm kite gak..so die share sikit2 tips n pengalaman die utk kite tempuh alam kerjaya pasni..

Antara tips berguna yg dikongsikan, saya dh tulis kt tajuk di atas. Mungkin sahabat2 dah biasa dgr dan baca artikel berkaitan..iaitu:

SET KAN MATLAMAT, TULIS DAN..BACA SELALU 

Ok,mgkn ramai yg dah buat cume just nk refresh aje..ilmu yg kite kongsi tak kan berkurang malah makin kuat dlm ingatan, insyallah.


Ok,mungkin sahabat2 ada kaedah tersendiri utk buat benda alah nie. Saya cume ikut ape yg big boss nie ajar n praktikkan..insyallah, bukan mustahil apa yg kite set boleh tercapai..kerana bila kite tulis dan ulang baca selalu, scr tak langsung akan menggerakkan MINDA BAWAH SEDAR kita..tajuk minda bawah sedar ini saya akan ulas dlm entri seterusnya.

Ok, berbalik kepada tajuk set, tulis dan baca selalu matlamat kita. Kaedah yg di ajar dan praktikkan..pecahkan matlamat kita kepada 3 term utama iaitu short term, medium term dan long term.

Iyup, bila pecah mcm nie, barulah clear ckit ape yg kite target dan ingin capai dlm kehidupan. Jadi kita fokus utk short term dulu, in the same time kite dah prepare minda kite utk medium n long term..


Ini antara cth yg diajar oleh bigboss Honda..setkan timeline kite nk capai matlamat tersebut

Short term (24-28 thn) 
- kereta
- kahwin 
- ada baby
- ada rumah sendiri
- own a business 
- melancong overseas
- dll 

Medium term (28 < x < 35)
-  bla bla bla..
- pegi umrah ke..bla bla bla
- target brape baby..rezeki dari Allah kite usahakan
- pakai kereta mahal ckit, kereta import ke..

Long term (> 35 thn)

- jadi big boss ke..kih2
- rumah banglo bertingkek-tingkek ke..

Jgn risau, itu target kite..yg penting ukur baju di badan sendiri..set yg kite rase achieveable..jgnlah letak nk melancong ke kutub utara..atau pakai lamborghini dlm short term kalo basic baru 3-4 k sebulan..

Ok rasenya itu dulu yg ingin dikongsi buat masa ini. Alhamdulilh, short term mostly dah tercapai.

Dah boleh fokus utk next, medium term pula..


Utk sahabat2 sama-samalah duduk, renungkan dan fikir apa yg kita nak dlm kehidupan..pastinya semua itu utk kebaikan kite dan keluarga dunia akhirat.

Wassalam..

No comments:

Post a Comment