Social Icons

Pages

Tuesday, 31 December 2013

Tafakur - Zikraa

Assalamualaikum,

Sebuah lagu dari kump zikra; Tafakur.
Marilah bersama-sama bertafakur dan memohon bantuan Allah supaya perjuangan kita di tahun 2014 ini akan lebih diberkati, insyallah.

https://www.youtube.com/watch?v=N8q7r7Zk-DE

Di keheningan malam
Tafakur di kesyahduan
Merindui janji-Mu Tuhan
Bantuan di perjuangan

Kutitiskan air mata
Taubat segala dosa
Moga terangkat penghijab kalbu
Antara kau dan aku

Di keheningan malam
Tafakur di kesyahduan
Merindui janji-Mu Tuhan
Bantuan di perjuangan

Kutitiskan air mata
Taubat segala dosa
Moga terangkat penghijab kalbu
Antara kau dan aku

Ya Allah ya Tuhanku
Kusujud pada kudrat-Mu
Kuserahkan jiwa ragaku
Pada takdir iradat-Mu

Pimpinlah daku dalam redha-Mu
Kasihi daku dalam rahmat-Mu
Hanya pada-Mu aku mengadu
Ya Allah ya Tuhanku

Di keheningan malam
Tafakur di kesyahduan
Merindui janji-Mu Tuhan
Bantuan di perjuangan

Kutitiskan air mata
Taubat segala dosa
Moga terangkat penghijab kalbu
Antara kau dan aku

Ya Allah ya Tuhanku
Ku sujud pada kudrat-Mu
Ku serahkan jiwa ragaku
Pada takdir iradhat-Mu

Pimpinlah daku dalam redha-Mu
Kasihi daku dalam rahmat-Mu
Hanya pada-Mu aku mengadu
Ya Allah ya Tuhanku

Ya Allah ya Tuhanku
Ku sujud pada kudrat-Mu
Ku serahkan jiwa ragaku
Pada takdir iradhat-Mu

Pimpinlah daku dalam redha-Mu
Kasihi daku dalam rahmat-Mu
Hanya padamu aku mengadu
Ya Allah ya Tuhanku

Ya Allah... Ya Allah...
Ya Allah... Ya Allah...
Ya Allah... Ya Allah...
Ya Allah... Ya Allah...

Lagu : Kamal Halim
Lirik : Nawawi Ibrahim
Solo : Amaluddin
Hakcipta : Marzuq Prod.

Monday, 30 December 2013

Rebirth of an Eagle

Assalamualaikum,

Pagi ini ingin berkongsi sedikit motivasi supaya membangkitkan kembali semangat @ mood yg makin hilang (dh hujung tahun nie mood nk cuti je).

Ok, mungkin ada yg pernah dgr tajuk ini
"Rebirth of an eagle"

Mcm mane eagle tu bole rebirth? Saksikan video dibawah, dari u tube.


Harap kita sudah faham hendaknya.
Maksud yg ingin disampaikan adalah berkenaan "CHANGE"

Saya pasti dlm kehidupan kita sehingga sekarang, sudah beberapa kali kita berubah utk sesuaikan diri dengan persekitaran spt; masa masuk asrama form 1 dulu, masa further study jauh dari family, jika ada sahabat-sahabat yg belajar luar negara, dan juga apabila masuk persekitaran kerja yg mencabar.

Yup, semua itu memerlukan kita berubah dan menyesuaikan diri. Cuma kadang-kadang ia berlaku tanpa kita sedari. Jika perubahan ke arah positif dan kebaikan, alhamdulilah..teruskan. Jika ada yg membawa ke arah negatif, muhasabah diri dan perbetulkan semula keadaan. 

Insyallah, tiada istilah terlambat utk perubahan. "Better late than never".

Jika nak lebih fhm isi tersurat dan tersirat "rebirth of an angle", bole baca sedikit tips di bawah.


Ok, itu shj rasanya utk pagi ini.
Moga dpt membantu menaikkan sedikit semangat dan motivasi utk meneruskan kejayaan yg telah kita bina selama ini.

Sekian, wasssalam..

Sunday, 29 December 2013

Hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang

Assalamualaikum,


Ketahuilah hanya dengan mengingati (berzikir) kepada Allah, hati menjadi tenang. (Ar-Ra'd: ayat 28)

Sebagai manusia biasa, kita tidak terlepas dengan ujian dan dugaan dari Allah berdasarkan tahap keimanan masing-masing.Dan seringkali juga kita terpengaruh dengan hasutan syaitan dan perasaan sendiri, seolah-olah tiada jalan keluar apabila kita ditimpa musibah atau masalah.

Dan ingatlah, bahawa di dalam Al-Quran Allah telah berpesan kepada hamba-Nya iaitu jadikan amalan berzikir kepada-Nya bagi menenangkan jiwa dan perasaan kita.

Setiap masalah atau penyakit pasti ada ubatnya kecuali maut. Jadi kepada sahabat, marilah sama-sama kita perbanyakkan zikir dan ditambah selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Insyallah, pasti diberikan jalan dan petunjuk kepada kita bagi mengatasi seiap ujian yg datang. Sesungguhnya dari Allah ia datang, dan kepada Allah juga ia kembali. Jadi mohonlah kepada-Nya.

Kaedah terbaik adalah selepas bersolat, jgn terus berdoa dan bergerak utk menyambung tugas harian kita.
Berikanlah masa sebentar utk istighfar, berzikir dan berselawat. Kemudian barulah diikuti dgn berdoa.

Juga jadikanlah waktu-waktu lapang spt sedang drive, tgh buat kerja depan bc..selit2 kan dengan amalan istighfar, zikir dan selawat.

Insyallah, jika dijadikan amalan pasti bertukar menjadi tabiat dlm kehidupan kita.
Jadi mari kita mulakan sekarang.

Selamat beramal..=)

Saturday, 28 December 2013

Suceess People Wakeup Early..=)

Assalamualaikum,

Dlm islam, seruan Subuh sudah bermula seawal pagi dan menyeru ke arah kejayaan bg umatnya.

Disini dikongsikan insan-insan yg berjaya dan memulakan hari mereka seawal pagi.

Adakah ia satu kebetulan atau suratan.
Allahualam..tp setiap perkara yg itu pasti ada hikmah disebaliknya.


Enjoy ur reading n selamat berpagi-pagi ye..=)

Dan happy weekend days..🎉

Friday, 27 December 2013

Rokok Difatwakan Haram? Jom Berhenti Merokok!

Assalamualaikum..

Haa..pastinya perkara ini kurang enak didengari oleh kaum adam yg ehem2..dan skrg ini kaum hawa pun ramai juga yg ehem2..

Tapi, apakan daya..itulah kenyataan dan sememangnya kenyataan itu sgt pahit utk ditelan..

Dan sebagai sesama muslim, antara tugas kita dalah utk saling mengingati antara satu sama lain.

"berpesan-pesan di dalam kebenaran dan kesabaran"
Surah Al-Asr (ayat3)

Mengapa ye tajuk di atas..?!

Rasanya sebab kita mengambil mudah hukum tersebut. Tujuannya bukan utk menuding ke mana-mana tp kita cuba mewujudkan kesedaran yg tinggi dlm diri n bersama-bersama berusaha mengatasinya. Insyallah.

Erm..perkara ini sudah lama sebenarnya dibincang dan diulas.
Tapi biasalah..bukan mudah utk melepaskan sesuatu yg sudah menjadi pendamping siang dan malam bg sesetengah kita.

Oklah, jika diikutkan di Malaysia sebenarnya perkara tersebut telah difatwakan pada 23 Mac 1995.


Nampaknya dan lama perkara ini dibangkitkan. Cuma mungkin penguatkuasaan aje belum dijalankan secara menyeluruh. Bukan di Malaysia sahaja, kebanyakan negara islam spt Mekah, Madinah, Arab Saudi juga jumhur ulama' telah memberikan fatwa yg sama.

1. Kemudharatan

Oklah, kita pergi kepada point yg pertama. Rasanya kita semua dah tahu akan kemudharatan dalam rokok dan akibat tabiat merokok itu sendiri. Didalam rokok itu telah disahkan mengandungi hampir 4000 jenis bahan kimia yg beracun. Jadi, sebenarnya kita sedang meracuni diri dan orang tersayang sekeliling kita hampir setiap hari melalui asap yg dihisap sendiri oleh perokok (aktif) dan juga asap dari pembakaran rokok dan yg dihembus ke udara (pasif). Dan yg pasif ini lagi bahaya kerana 70% asap akan dihidu oleh mereka, hanya 30% yg dihisap oleh perokok. Bahaya tue..sempat ke nk tgk cucu-cucu kita nanti..allahualam.

Ulama' apabila mengeluarkan fatwa akan merujuk kepada pakar yg di dalam bidangnya. Bg kes rokok ini, doktor dan pakar kesihatan telah sepakat akan penyakit dan mudharat  yg di boleh didapati kesan tabiat merokok ini.

Jadi renung-renungkanlah bersama.

2. Pembaziran

Erm..dan point kedua ini juga bersangkut paut dgn yg pertama. Apa kata kita pergi kedai hardware pastu beli racun serangga dan balik rumah..gulp..gulp..gulp! burppp..alhamdulilah.

Kes naya tue..beli sesuatu utk meracuni diri sendiri.

Lagi satu, jika sahabat ada membuat monthly financial planning..pasti akan jumpa perkara ini.
Every month jika kita anggap..

1 kotak (RM10) utk 2 hari;
1 bulan (30 hari) = 2 x 15 x 10 = RM150 permonth
Setahun = plus minus RM2k..

Jadi dalam 5 tahun, dah boleh saving dlm 10k..huhuhu..bole caya ke saving atau belanja kt tempat lain.
Itu terpulang kpd masing-masing, tapi utk long term sebenarnya dah byk kita bazirkan utk perkara tersebut.
Nauzubillah..peringatan utk diri sendiri sekali lagi.

3. Surah Al-Baqarah ayat 195

Di dalam ayat ini, Allah s.w.t ada berfirman iaitu "jgnlah kita sengaja mencampakkan diri sendiri ke dalam kebinasaan".

Walaupun kita bukanlah mahir atau ahli dlm tafsir al-quran..mungkin sahabat-sahabat disana jauh lebih hebat.
Tetapi melalui beberapa rujukan, maksudnya jelas iaitu jgnlah kita membuat sesuatu yg sengaja merosakkan diri sendiri.

Jadi, sendiri mau ingat sebab perkara tersebut ada disebut didalam al-quran (kalamullah)..

4. Menjaga Zuriat

Utk lebih faham, boleh tonton video dari Ust Don Daniyal:

https://www.youtube.com/watch?v=9Jyygfa6lPI

Harap boleh hayati..memang gerun juga bila mendengarnya..sebab menjaga nasab dan keturunan itu ketuntutan dlm Islam. Moga diberikan kekuatan dan petunjuk kepada kita.

5. Bau - Menggangu Orang Lain

Diriwayatkan oleh Jabir Bin Abdullah. Rasulullah s.a.w bersabda;
"Sesiapa yg makan bawang putih atau merah, seharusnya menjauhi masjid".

Erm..apa hikmah disebalik sabda Rasulullah s.a.w tersebut.

Rasulullah tidak melarang utk makan bawang, tetapi keywordnya adalah bau bawang itu akan menggangu jamaah yg lain ketika bersolat.

Jika konteks bau yg menggangu ini kita bawa ke dalam dunia sebenar..bau rokok itu pasti lagi hebat dari bau bawang. Dan perokok ini ada dimana-mana iaitu di restoran, cafe, tempat tunggu bas dll..jadi jika bau tersebut menggangu orang-orang disekeliling kita..maknanya? Cuba kita relatekan dengan hikmah sabda Rasululah tadi..

Ok, rasanya itu sahaja perkongsian buat kali ini. Pastinya ada banyak sebab lagi mengapa rokok itu difatwakan haram. Salah satunya ia adalah senjata halus Yahudi utk merosakkan kita umat Islam.

Bagi yg dah terjebak itu, pasangkan niat utk berhenti..dan kita mulakan utk berusaha bersungguh-sungguh.
Yg penting kesedaran di dalam diri itu sudah ada kita cuba semaikan pada org lain.

Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya spt dia mengasihi dirinya.
Spt mana kita ingin yg terbaik utk diri kita..itulah harapnya utk sahabat-sahabat yg lain juga.

Just sedikit tambahan, jika perlukan note & permbacaan berkaitan berhenti merokok, bole lawat2 ke webpage ini.. semoga bermanfaat.


Sekian, wassalam..


Tuesday, 24 December 2013

Shitaa' (Winter) Emergency Relief - Gaza

Assalamualaikum,

Terpanggil utk berkongsi berkaitan saudara muslim kita di Gaza yg mengalami krisis cuaca seperti banjir dan musim sejuk buat masa ini.

Di Malaysia, sebuah NGO iaitu Aqsa Syarif Berhad telah melancarkan kempen dan bantuan kemanusiaan bagi membantu saudara kita di sana.


Dikhuatiri bencana alam disana seperti banjir, ditambah lagi dengan musim sejuk dan salji boleh mengancam hampir 1.7 juta penduduk muslim di  Gaza.

Disini di kongsikan antara gambar-gambar mengikut laporan dari Gaza:






Bagi sahabat yg ingin membantu dan menghulurkan sumbangan; boleh layari website http://aqsasyarif.org.my/v3/; dan pergi ke link shitaa' (winter) relief emergency.
Disana ada diceritakan perkara berkenaan dgn lebih lanjut.

Moga benih yg kita semai di dunia ini akan menjadi taman-taman syurga utk kita di akhirat kelak.
Insyallah.

Wassalam..

Donate some of ur money..=)

Assalamualaikum..

Selari dgn tajuk di atas..just nk menyeru kenkawan yg ada duit lebih tue ringan-ringankan lah tangan utk memberi kepada saudara yg lebih memerlukan.

Di dalam harta kita itu ada hak org lain di dalamnya..maka tunaikanlah hak tersebut.

Insyallah, apa yg diberi tidak akan menyebabkan harta @ wang @ simpanan kita berkurang.
Malah, rasanya jika kita selalu memberi akan dtg rezeki dari punca yg tidak disangka-sangka.


Allah itu Maha Kaya. Jika kita yakin dgn Allah, masakan kita risau utk memberi @ infaq sebahagian drpd harta kita..=)

Antara salah satu yg boleh kita hulurkan sumbangan adalah membantu saudara-saudara muslim kita di Palestin.

AMAN PALESTIN

Aman Palestin mula beroperasi akhir 2004 sbg inisiatif utk membantu dan menyalurkan sumbangan serta menjaga kebajikan dan hak kemanusiaan rakyat Palestin.
Aman Palestin sentiasa berusaha memastikan setiap ringgit yg didermakan oleh rakyat Malaysia tidak sahaja sampai malah kesemua bantuan tersebut dapat dimanfaatkan sebaik mungkin di Palestin.

Pd 3hb Januari 2006, pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yg tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang dan berterusan dan berkesan.

Semenjak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dlm bentuk projek-projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan orang ramai.

Semoga rakyat Malaysia akan terus prihatin dlm menyalurkan bantuan dan memberikan sinar harapan bagi meringankan beban dan penderitaan ditanggung rakyat Palestin.




Utk details, boleh layari: http://www.amanpalestin.net

ISLAMIC RELIEF MALAYSIA

Ok, satu lagi badan yg membuat kerja-kerja amal secara aktif dimana kita boleh membuat sumbangan ikhlas juga adalah;

Islamic Relief asalnya adalah satu badan antarabangsa; dan di Malaysia dikenali sebagai Islamic Relief Malaysia (IRM) yg menyediakan bantuan kemanusiaan dlm pelbagai bidang spt perubatan, membangunkan komuniti dan pendidikan.

Matlamat IRM adalah utk membantu dan mengurangkan penderitaan rakyat  miskin, disamping memberi respon dan bantuan kepada rakyat yg mengalami kecemasan atau bencana alam. Utk IR Malaysia, kumpulan target mereka adalah golongan miskin, anak yatim, ibu tunggal, warga emas, golongan kurang upaya dan lain-lain yg memerlukan.

Utk lebih maklumat, boleh baca di website: http://islamic-relief.org.my/

Insyallah, teruskan menderma dan membantu saudara kita di sana yg lebih memerlukan.

Sekian, wassalam..

Monday, 23 December 2013

Saving for ur future!

Assalamualaikum,

Alhamdulilah, diberi peluang dan ruang sekali lagi diruangan yang tidak seberapa ini.

Topik ini mungkin dah selalu dibincangkan dlm banyak artikel atau forum.
Tapi tidak salah rasanya utk saling mengingati sesama kita.

Jika kita merujuk buku2 kewangan dan juga menghadiri seminar..kebanyakannya pasti akan memberitahu perkara yg sama iaitu:

jika income bulanan anda RM10,000, tapi expenses anda adalah RM9500 sebulan dan hanya mampu menyimpan RM500..

maka..

mereka yang mempunyai income bulanan RM3500 namun expenses RM2000, dan mampu menyimpan RM1500 adalah LEBIH BAIK.

1st point disini, hiduplah DIBAWAH kemampuan..bukan MENGIKUT atau MELEBIHI kemampuan.
kenapa? insyallah, kita cuba bincangkan isu ini di bawah.

Baiklah, apa yg ingin saya kongsikan ini berkenaan kepentingan menyimpan..selari dgn tajuk kita saving for ur future.

Mungkin ramai antara kita sudah mula sedar..namun rasanya pasti ada antara kita yg masih belum sedar dan memandang rendah akan kepentingan menyimpan dan kesannya utk masa hadapan.

Pernah dengar konsep, asingkan 10% daripada monthly income anda utk menyimpan?
Yup, itu adalah basic concept..tetapi content dia kita cuba bincangkan di sini.

Pertama sekali, jika mengikut kebanyakan pakar kewangan, ada 2 perkara yang perlu kita utamakan dalam menyimpan iaitu;

1. Simpanan selepas persaraan
2. Simpanan pembelajaran anak-anak

Dua perkara di atas menjadi keutamaan kebanyakan pakar kewangan kerana inilah 2 perkara yg memerlukan perbelanjaan besar di kemudian hari. Jika kita tidak mulakan dari sekarang, pasti kita tidak sanggup menanggung kesannya kemudian hari.

1. Simpanan selepas persaraan

Jika melihat yg pertama, simpanan selepas persaraan..mungkin ramai antara kita berfikir bahawa telah mempunyai potongan gaji bulanan ke akaun kump wang simpanan pekerja (KWSP), dan itulah dana yg kita akan gunakan selepas bersara nanti. Jika itu yg sahabat masih pegang sehingga sekarang, insyallah masih belum terlambat utk kita menukar mentaliti dan mulakan dari sekarang.

Kedua mungkin juga ada yg terfikir bahawa, anak-anak kita kemudian hari akan memberi duit poket kepada kita secara bulanan. Mungkin iya namun mungkin juga tidak. Namun, persiapan selepas persaraan sebenarnya lebih besar daripada sekadar perbelanjaan harian.


Jika merujuk statistik yg dikeluarkan KWSP, pastinya ramai yg mula membuka mata dgn fakta tersebut. Adakah kita perlu menunggu sehingga selepas persaraan utk membuktikan fakta tersebut benar atau sekadar omongan kosong. Dlm merancang kewangan, persediaan awal adalah sgt penting dan perlu dimulakan dari sekarang.

Jadi, jgn bertangguh lagi. Asingkan sedikit dari pendapatan anda utk menikmati kehidupan yg selesa dan baik selepas persaraan nanti.

Kaedahnya; oleh kerana ia adalah utk jangka panjang..mungkin anda boleh membuat potongan gaji ke dlm amanah saham nasional berhad atau ke dlm unit amanah utk uruskan bg pihak anda. Namun kena ingat, ia adalah utk jangka panjang so biarkan ia di situ dan anggap tidak memerlukan sebarang pengeluaran @ penjualan unit semula. Yg penting anda sentiasa pantau perkembangannya.

2. Simpanan pembelajaran anak-anak

Ok, yang kedua berkaitan pembelajaran anak-anak. Mengikut apa yang difahami dari buku dan seminar kewangan, simpanan untuk anak itu wajib kita mulakan semenjak anak itu lahir lagi. Lebih baik sebelum anak itu dilahirkan, kita sudah mula menyimpan dan membuat persediaan.

Mungkin sekarang ini, ramai graduan diploma, ijazah, sarjana dll yg  mengeluh kerana terikat dgn pinjaman pendidikan tinggi yg membebankan selepas tamat belajar. Bagi mereka yg menghantar anak belajar dahulu mungkin lagi susah kerana terpaksa bergolok-gadai harta benda demi memastikan anak dpt menyambung pengajian di peringkat yg lebih tinggi. Besar sungguh jasa dan pengorbanan orang tua kita.

Jadi bagi ibu bapa yg anaknya masih kecil, ambil kesempatan ini utk mulakan menabung bagi masa depan mereka. Jgnlah bebankan anak-anak kita dengan tanggungan hutang pendidikan dikemudian hari seperti mana yg kita pernah lalui pada hari ini. Hargailah anak-anak kita kerana mereka adalah amanah daripada Allah yg perlu kita jaga.

Mungkin ada antara kita sudah mula sedar dan faham kaedahnya yg boleh kita lakukan Oleh itu, ditekankan sekali lagi, mulakan menyimpan untuk anak anda dari sekarang.

3. Simpanan Dana Rizab

Ok, simpanan seterusnya bukan utk perbelanjaan besar kemudian hari tapi peranannya tidak kurang penting iaitu simpanan DANA RIZAB.

Simpanan DANA RIZAB bermaksud simpanan yg perlu ada utk kita survive andaikata ada sesuatu yg menimpa kita dan menyebabkan income kita terputus. Sekurang-kurangnya anda perlu menyediakan dana rizab utk 3 bulan atau sebaiknya utk 6 bulan bagi meneruskan kelangsungan hidup.

Kita ambil cth spt berikut;

Ambil kira keseluruhan perbelanjaan bulanan kita adalah RM4000. Ini termasuk pembayaran hutang, perbelanjaan harian, dan juga lain2 perbelanjaan utk sebulan.

Maka kita perlu menyediakan sekurangnya RM4000 x 3 bulan = RM12,000 sbg dana rizab.
Namun menurut kebanyakan pakar kewangan, sebaiknya kita mempuruntukkan dana rizab sehingga 6 bulan. Ini bermakna jika ada apa-apa berlaku pada kita, masih ada wang simpanan (dana rizab) utk kita survive dan berikhtiar selama 6 bulan tanpa mengusik simpanan kita yg lain.

Diharapkan apa yg dikongsi dpt memberi kesedaran dan hanyalah bertujuan saling ingat-mengingati sesama kita..yg pastinya kita khalifah di bumi Allah ini, dicipta utk mentadbir dan mengurus kehidupan di dunia yg sementara. Jangan jadikan dunia sebagai matlamat tapi jadikanlah ia jambatan utk kita mencapai kesejahteraan di akhirat.

Ok lah, itu sahaja rasanya yg ingin dikongsikan buat masa ini.

Insyallah, masih byk lagi ilmu yg boleh dikongsi dan dlm pada masa yg sama byk lagi ilmu yg perlu dicari bagi memantapkan ilmu kita duniawi dan ukhrawi.

Wassalam..

Sunday, 22 December 2013

Family Gathering @ Melaka - 21 & 22 Dec 2013

Assalamualaikum,

Alhamdulilah, sekali lagi diberi kesempatan utk berkongsi dan menulis di ruangan yg tidak seberapa ini.

Akhirnya, azam 2013 saya telah ditunaikan oleh Allah s.w.t iaitu membawa family saya dari n9 berjalan2 sambil makan2 sambil buat aktiviti ala2 family gathering.

Mungkin bagi sebahagian dari kita perkara itu sudah biasa, namun bagi saya amat besar maknanya.
Al maklum, bila sudah terikat dgn komitmen kerja dan ada kehidupan sendiri..masa berkualiti bersama keluarga agak terbatas..jadi kesempatan yg diberikan itu hendaklah digunakan sebaiknya.

Terima kasih diucapkan kpd mak, ayong dan malin, ajim, atin & ijat kerana sudi berkunjung dan menziarah angah dan keluarga di Melaka.

Ok, agenda kami bermula pada hari Sabtu, 21hb Dec 2013.

Oleh kerana diorg ada komitmen pada sebelah pagi, jadi mak dan family dari kg juaseh bertolak waktu tengahari ke Melaka.Ayong dan malim juga bertolak dari Seremban pada waktu tengahari.

Masing2 sampai lebih kurang dlm pukul 3 ptg. Alhamdulilah, semua selamat sampai dan lancar dlm perjalanan. Saya dan isteri telah menyediakan juadah utk keluarga tercinta bg santapan tengahari.
Walaupun agak lewat tapi it's ok..dpt juga kami makan bersama. Juadahnya ikan keli masak sambal, sotong goreng tepung dan juga kailan ikan masin.

Then, lepas rehat sebentar dan menunaikan solat asar, maka agenda pertama pun bermula.Berjalan santai ke pantai klebang. Jalan agak sesak, biasa lah musim cuti sekolah dan kebetulan baru lepas gaji..cadangan utk pekena coconut shake klebang terpaksa dibatalkan kerana org terlalu ramai. Jadi kami pun terus menuju ke pantai.


Suasana disana pada waktu petang memang best dan santai. Dengan angin sepoi2 bahasa dan juga kemeriahan dari org ramai yg datang membawa keluarga masing-masing. Sempatlah kami minum2 dan makan buah rambutan yg dibawa oleh mak, khas dari belakang rumah di kg..he2.

Ok, bila senja sudah mula kunjung tiba. Kami pun berangkat menuju ke destinasi seterusnya.

Destinasi seterusnya adalah medan ikan bakar terapung, umbai. Tempahan telah dibuat awal, jadi tidaklah terlalu terkejar-kejar. Biasa kalau walk-in, orang pasti ramai dihari minggu dan mgkn tempahan makanan agak lewat. Oleh kerana waktu maghrib telah masuk, kami bersolat dahulu di masjid semasa dlm perjalanan shj.

Dalam setengah jam, kami pun sampai ke tempat yg dituju. Alhamduilah, menu yg ditempah telah tersedia di meja santapan. Jadi masing2 pun ambil port dan bermula lah acara yg ditunggu2..makaaaannnn..!!! he2.
Syukur ya-Allah atas rezeki yg kau curahkan berikan kami dan juga kpd hamba-hamba Mu yg lain.




Syukur ya-Allah..inilah yg aku impikan iaitu dpt membawa keluarga makan2 di medan ikan bakar. Jadi kesempatan yg ada ini, dipergunakan sebaiknya.

Setelah memasing tersandar kekenyangan, badan pun mula memberi signal memerlukan rehat..hu2. Jam pun telah menunjukkan hampir 10.30 pm, maka kami berangkat pulang ke rumah.
Masing2 telah kepenatan2, tak sabar utk berehat dan mempersiapkan diri utk agenda esok hari.

Ahad, 22hb Dec 2013

Selepas menunaikan solat Subuh, kami pun membuat persiapan utk menyediakan sarapan. Menu pada pagi itu adalah nasi goreng. Sambil2 itu ada juga menu sampingan seperti nugget, karipap dan samosa segera.

Selepas selesai bersarapan, maka agenda seterusnya adalah mandi-manda ke Melaka Wonderland, Ayer Keroh. Dalam 9.30 am, kami bertolak ke sana. Perjalanan  memakan masa dlm 10-15 minit shj kerana jarak rumah ke sana tidak terlalu jauh.

Disini juga nk ucapkan terima kasih tak terhingga kepada adik ipar sblh wife iaitu fariz dan syila kerana sponsor tiket promosi ke Melaka Wonderland. Dptlah kami menumpang masuk free. Dgr2nya pasni org Johor plak nk turun ye..enjoy ur time wif family nnti.


Erm, hampir kesemua permainan air yg ada disini kami cuba. Memang best dpt mandi manda bersama keluarga. Tapi gamba time mandi xde lah..tak sempat nk snap masa tengah mandi. Hanya disimpan rapi dalam memori kami sebagai kenangan bersama. Kami disini sehingga pukul 1.30 pm.


Gambar yg diambil ini selepas selesai sesi bermandi manda..sebelum kami check-out dari Melaka Wonderland.

Selepas manda, perut pun dah lapar. Maka selepas itu kami pun pergi lunch di kedai makan area MITC.

Selepas lunch, ayong dan malim meminta diri kerana sudah ada program dan agenda lain. Maka kami yg tinggal ini pun meneruskan agenda yg dirancang iaitu menuju ke zoo Melaka. Sebenarnya segan juga nk bgtau, tapi hampir 4 tahun duduk di Melaka..inilah kali pertama saya dan isteri menjejakkan kaki ke zoo Melaka..he2.Nampaknya nk tunggu keluarga dtg juga baru nak masuk..ha2.

Ok lah, apa yg saya boleh komen..keadaan zoo Melaka agak best juga. Walaupun kepenataan kerana nak pusing berjalan kaki dlm tue makan masa hampir 2 jam juga. Lenguh2 kaki dibuatnya..tapi sepanjang perjalanan dalam zoo itu, byk kedai menjual makan dan minuman disediakan dan juga public toilet. Jadi utk kemudahan kepada pengunjung boleh dikatakan pada tahap yg baik.



Kami di sini sehingga pukul 5.30 pm. Memang best dpt melihat haiwan2 yg rare secara live. Biasanya kita tgk dlm national geographic aje.

Ok, bila kunjungan ke zoo Melaka ini berakhir bermakna sampai sinilah agenda kami utk kali ini. Byk tempat plan nak pergi, tapi kerana batasan masa..mgkn ada next trip..insyallah.
Selepas itu, kami pun pulang ke rumah utk minum ptg dan berehat selepas seharian diluar.

Selepas minum ptg dan menunaikan solat maghrib, keluarga pun meminta diri utk pulang ke kg.
Sedih dan sebak juga rasanya..2 hari yg dilalui terasa sekejap shj..tup2 dah nak pulang, baru shj rasanya mereka dtg ke Melaka.

Ok lah, itulah rasanya yg ingin dicoretkan dan dikongsikan kali ini. Terima kasih tak terhingga sekali lagi kepada semua..mak, ayong dan malim, ajim, atin, dan ijat..kerana sudi datang dan menjenguk kami di sini dan meluangkan hujung minggu bersama.

"kalau ada sumur di ladang,
bole kita menumpang mandi,
kalau ada umur yg panjang,
insyallah next trip..pasti ada lagi"

Ok, sekian..wassalam.

Tuesday, 17 December 2013

OSHE!

Assalamualaikum w.b.t,

Alhamdulilah, diberi ruang dan peluang utk bertemu lagi dlm ruangan yg tidak seberapa ini.

Ok, disini just nak berkongsi berkenaan kursus yg telah dihadiri iaitu berkaitan;

OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH (OSH); dan terkini telah ditambah ENVIRONMENT menjadikan ia OSHE.

Skop OSHE ini terlalu luas namun dlm pastinya kursus yg diberikan merangkumi bidang tugas dan kerja kita.

Sebenarnya perkara yg diterangkan dalam kursus ini, adalah perkara yg kita sudah tahu dan sudah pun diamalkan dalam bidang kerja kita.

Cuma tinggal, pemahaman antara satu sama lain dan penguatkuasaan terhadap prosedur tersebut.
Adakah sama dan mengikuti standard SOP yg diberi, atau kita membuat perkara safety itu mengikut kepala kita sendiri. Yang penting, semua prosedur dan borang itu kita lengkapkan.


Iya, disitulah sebenarnya peranan NIOSH di sini iaitu memberikan training dan penerangan kepada kita berkenan standard safety yg telah digariskan oleh syarikat kita sendiri.

Dan satu lagi, NIOSH hanyalah memberi latihan kepada kita mengikut prosedur dan SOP syarikat.
Namun semua sijil, lesen dan certificated selepas kita lulus kursus NIOSH perlulah didaftarkan dengan DEPARMENT OCCUPATIONAL AND SAFETY HEALTH (DOSH).

Selepas didaftarkan barulah kita dianggap layak untuk menjalankan tugas mengikut bidang yang telah ditauliahkan kepada kita selepas menjalani kursus, latihan, ujian dan sebagainya.

Ok sahabat2 semua, just nak berkongsi itu sahaja.
Yg penting kita semua faham, dalam apa jua bidang yg kita ceburi..

SAFETY FIRST!

Insyallah, jika semua yg digariskan telah dipatuhi..ia akan menyelamatkan kita jika berlaku sebarang perkara tidak diingini.

Jika Allah dah tetapkan perkara seperti kemalangan akan berlaku, siapalah kita utk menghalangnya.
Namun kita telah membuat persiapan secukupnya dan melindungi kita dan org lain dgn sebaiknya.

Ok, semoga bertemu lagi dlm entri yg lain.

Wassalam..

Monday, 16 December 2013

Do It Now!




Assalamualaikum....

Ok, sebenarnya dah lama nak share pasal perkara ini cuma kesempatan masa yg tidak mengizinkan.

Baiklah, sahabat2 semua. Seperti petikan ayat di atas, pernah tak ada menda yg dah lama berlegar disekeliling kita namun kita baru sedar akan kepentingannya..dan kita akan bertanya kepada diri sendiri

"Kenapa aku tak buat menda nie 2-3 tahun lepas" atau "Kenapa aku tak mulakan dari dulu eh"

Iyup, sebenarnya menda ini sering berlaku kepada kita..saban hari, saban minggu, saban bulan dan saban tahun. Pasti ada monolog tersebut berlaku dalam diri kita dengan soalan-soalan seperti itu.

Jadi sahabat, apa sahaja keadaan atau situasi anda sekarang.....

Set your target & goal, plan your strategy for short, medium and long term..and most importantly

DO IT NOW!

Banyak perkara yg kita dah lalui dan sepatutnya dijadikan pengajaran dalam hidup. Kutip sebanyak mana yg perlu, dan jadikan sebagai landasan untuk mengubah masa hadapan kita, insyallah.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sehingga kaum itu mengubah nasibnya sendiri"
(Surah Ar-Ra'd: Ayat 11)

Ok, sahabat2 semua..harap sedikit petikan di atas dapat memberi seribu manfaat dan kesedaran buat kita bersama.

Wassalam

PA system dan karaoke - Durian Tunggal

Assalamualaikum,

Alhamdulilah, bertemu lagi kita dalam ruangan yang tidak seberapa ini.

Hanya ingin berkongsi berkaitan rezeki di musim cuti sekolah. Especially banyak kenduri-kendara dijalankan pada musim cuti2 sekolah ini.

Terutama sekarang byk bidang dan lapangan sebagai hobi, namun dalam masa yang sama boleh menjana sedikit ekonomi kita sebagai pendapatan sampingan.

Ok, bagi yang sememangnya meminati bidang seni muzik ini mungkin sudah sedia maklum tentang kepentingan Public Address (PA) system dalam majlis2 keramaian seperti majlis pernikahan dll.

Alhamdulilah, tanggal 14hb dan 15hb Dec 2013 yg lepas, kami diberi kepercayaan untuk menjadi juruacara bagi satu majlis pernikahan di Taman Cempaka 2, Durian Tunggal.

Pada malam 14hb Dec, diadakan malam berinai besar dimana pengantin dengan persalinan yg berseri duduk bersanding di pelamin yg tersergam indah. Diselang-selikan juga dengan upacara tepung-tawar dari keluarga dan saudara-mara terdekat.


Hari langsung besar adalah pada keesokannya, iaitu 15hb dec 2013 di mana majlis bermula dari 11 pagi, sehinggalah membawa ke pukul 4 petang. Alhamdulilah, cuaca meyebelahi tuan rumah pada hari tersebut. Syukur dipanjatkan kepada Allah s.w.t yg menurunkan rahmat kepada hamba-Nya.

Kami pun turut menamatkan tugas pada hari tersebut pada waktu yg dijanjikan iaitu sehingga pukul 4 petang.





Terima kasih tak terhingga diucapkan kepada DJ Naz yg berjaya menghiburkan tetamu dengan jayanya.

Saya hanya sebagai pembantu dan trainee aje. Belum boleh berdikari lagi, masih byk ilmu yg perlu dicari dan bakat kendiri @ kemahiran yg perlu digilap. Moga sifu saya DJ Naz, dapat memimpin dan memberi tunjuk ajar sebaiknya kepada saya, insyallah.

Matlamat itu sentiasa ada dalam diri. Jika sudah bersedia, pasti akan melangkah dengan kaki sendiri. Doakan hari itu akan tiba, cuma cepat atau lambat..sama2 kita usahakan.

Ok, sekian sahaja pertemuan buat kali ini.
Moga berjumpa dlm entri seterusnya.

Wassalam..

Tuesday, 15 October 2013

Dimanakah kita ketika azan berkumandang

Assalamualaikum, 

Alhamdulilah, diberi peluang sekali lagi utk berkongsi sedikit dari perkongsian ilmu di radio ketika sedang memandu.

Dimanakah kita ketika azan berkumandang. Ustaz tersebut memberikan kita kpd 5 golongan semasa azan berkumandang.

1. Kita mendengar azan tetapi tetap meneruskan kerja yg sedang dibuat.

2. Mendengar azan dan berhenti dari kerja yg dibuat demi menghormati azan. Tapi selepas azan meneruskan kerja yg dibuat.

3. Mendengar azan, berhenti dari sbrg pekerjaan dan terus melakukan solat secara bersendirian.

4. Mendengar azan, berhenti dari sbrg pekerjaan dan terus menuju ke masjid atau surau utk menunaikan solat berjemaah.

5. Ini adalah paling baik, ketika azan berkumandang kita sudah berada dan bersedia di masjid atau surau.

Sama-sama kita muhasabah diri dan melihat dimana tahap kita ketika ini.

Semoga berjumpa utk perkongsian seterusnya.

Wassalam

Tuesday, 1 October 2013

Aku dan gitar

Assalamualaikum,


Alhamdulilah, diberi kesempatan sekali lagi utk menulis dlm blog yg tak seberapa nih.

Erm xtahu kenapa harini ingatan, memori..tetiba rindu ke zaman tengah aktif dengan liveband dan jamming.

Mungkin sebab dah lama tak usik dan pegang instrument favourite - gitar.

Sebenarnya panjang dan byk cerita bersama gitar nih, dari mula start belajar kt sekolah menengah sampailah ke zaman universiti. Tak pasti sama ada suratan atau kebetulan, classmate, housemate dan roomate semasa belajar juga sama aliran meminati bidang liveband dan jamming. Jadi memang menjadi-jadilah minat dan hobi nie.

Bg saya, jika ada rakan-rakan yg berminat nak bermain gitar, better belajar secara formal kt kelas or klinik gitar. Byk sebenarnya yg kita boleh belajar dlm ilmu gitar nie spt cth teknik scaling, appregios, demenish, picking yg betul, bermain dgn effect, setting amp bersama gadget dll.

Mengikut kajian juga, mereka yg didedahkan dgn muzik nie mampu mencerdaskan minda. Tak pasti fakta atau auta tapi sekadar tambah pengetahuan dan hobi waktu lapang pasti tiada salahnya. 

Yg penting jgn dilupakan kewajipan kita dlm menunaikan tuntutan agama dan sbg hamba-Nya..mungkin muda-muda dulu selalu tergelincir tapi bila semakin berusia dan matang, gunakanlah akal yg diberi sebaiknya dan diadun bersama iman dan amal.

Ok, sekian saja buat masa ini. 
Insyallah jumpa lagi.

Wassalam

Friday, 20 September 2013

Paderi Terpaksa Buka Rahsia





Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidika agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, ‘Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.’ Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, ‘Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.’ Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, ‘Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?’Paderi itu menjawab, ‘Dari tanda yang terdapat di wajahmu.

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, ‘Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat.

Si pemuda tersenyum dan berkata, ‘Silakan!’

Sang paderi pun mulai bertanya,:

‘Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.’

‘Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!’

‘Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?’

‘Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?’

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca ‘Bismillah…’ dia berkata,:

Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, ‘Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).’ (Al-Isra’: 12).

Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur’an.

Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, ‘Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.’ (Al-Mulk: 3).

Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, ‘Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung ‘Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.’ (Al-Haqah: 17).

Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu’jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.

Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, ‘Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.’ (Al-An’am: 160).

Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu’jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, ‘Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, ‘Pukullah batu itu dengan tongkatmu.’ Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.’ (Al-Baqarah: 60).

Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, ‘Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.’ (At-Takwir: 18)

Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, ‘Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.’ Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, ‘Tak ada cercaan terhadap kamu semua.’ Dan ayah mereka Ya’qub berkata, ‘Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’ (Yusuf:98)

Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, ‘Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.’ (Luqman: 19).

Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, ‘Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim.’ (Al-Anbiya’:69).

Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. ‘Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.’ (Yusuf: 28).

Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata,:

‘Apakah kunci surga itu?’

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, ‘Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!’
Paderi tersebut berkata, ‘Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.’

Mereka menjawab, ‘Kami akan jamin keselamatan anda.

Paderi pun berkata,:

‘Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah.

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .

Wednesday, 18 September 2013

SMART

Assalamualaikum,

Ok, perkongsian kali ini berupa satu lagi prinsip yg boleh diamalkan dalam kerjaya atau kehidupan kita.

Seperti kata ahli bijak pandai, sama ada dlm hidup atau kerjaya must be smart!
Cuma mungkin pemahaman kita berbeza tentang maksud smart ini.

Seperti yg pernah diterapkan dlm diri, smart itu mempunyai maksud dan definisi yg tersendiri, ia merupakan satu kaedah utk kita membuat perancangan, keputusan atau mencari penyelesaian bg sesuatu isu dan cabaran.

S - specific, maksudnya cuba sedetails mungkin. Dlm apa jua situasi kita kena spesifik dan mengenali perkara tersebut. Bila dah tahu dan kenal secara spesifik, lebih mudah utk kita mencari jalan penyelesaian.

M - measureable (boleh diukur), pastikan kita tahu tahap sesuatu isu atau cabaran tersebut.

A - achieveable (boleh dicapai) - seperti kata orang-orang lama, buat apa sekalipun mesti ukur baju dibadan sendiri. Pastikan keputusan dan tindakan di dalam kemampuan kita dan diyakini boleh dicapai.

R - realistic (realistik) - ini antara perkara perlu dipertimbangkan apabila membuat keputusan atau tindakan. Cuba mengambil kira semua faktor, semua pilihan yg ada..then barulah kita ambil yg paling realistik dan sesuai dengan situasi kita.

T - time based (ketentuan masa) - dalam menyelesaikan isu atau cabaran, dateline antara isu kritikal yg perlu dikenalpasti. Juga bila merancang dan membuat keputusan, perlulah ada time based supaya perkara yg kita buat tue smooth dan lancar.

Ok, rasanya itu antara perkongsian buat masa ini.
Jika sudah dipraktikkan dalam hidup, alhamdulilah..mungkin sedikit sebanyak dapat membantu kita membuat keputusan dan tindakan.

Wassalam..

Karenah Birokrasi

"Saya orang miskin. Terlalu lapar, bantulah saya," rayu seorang wanita yang nampak begitu daif kepada seorang pegawai perbendaharaan negara.

Pegawai yang menjaga perbendaharaan negara merenung wanita itu dari atas ke bawah. "Betulkah awak orang miskin?" tanyanya.

"Betul tuan. Lihat saja tubuh kurus ini. Cuba lihat pula pakaian saya yang buruk ini," balas wanita itu dengan hiba.

"Tapi sekarang ramai penipu, entah-entah awak salah seorang."

"Tidak tuan, tolonglah saya lapar."

Pegawai tersebut mencatat sesuatu di atas kertas. "Baiklah pada dasarnya saya terima aduan awak. Tapi saya akan hantar pegawai khusus untuk menyiasat latar belakang awak."

"Latar belakang saya?" soal wanita itu kehairanan.

"Ya. Awak tahu menulis?"

Wanita itu bertambah hairan. Kemudian dia mengangguk-angguk. "Bolehlah sikit-sikit," balasnya.

"Kalau begitu isi borang ni cepat," suruh pegawai tersebut.

"Tapi saya lapar tuan..."

"Sebab saya nak bantulah awak kena isi borang ni terlebih dulu," balas si pegawai.

Setelah borang diisi dengan keadaan terketar-ketar kelaparan, wanita itu merayu lagi, "Bolehkah berikan saya sedikit makanan?"

"Oh, belum boleh lagi. Kelulusan hanya diberikan apabila pegawai penyiasat selesai membuat laporan yang awak benar-benar miskin. Kemudian laporan itu perlu disahkan oleh ketua perbendaharaan."

"Berapa lama semuanya akan selesai tuan?"

"Terpulang pada keadaan. Jika pegawai penyiasat cepat menyerahkan laporan dan kalau ketua kami cepat membuat keputusan, bantuan akan segera diberikan."

"Bantuan dalam bentuk apa tuan?"

"Itu pihak kewangan pula akan memutuskan. Sama ada diberi dalam bentuk wang atau barang-barang keperluan. Selalunya pihak kewangan akan merujuk pula kepada operasi."

"Operasi?"

"Ya, kami takut bantuan kewangan nanti akan disalahguna. Jadi hal itu memerlukan kepastian yang lebih terperinci."

"Bila agaknya saya boleh dapat makan tuan? Saya sudah tiga hari tak makan apa-apa."

"Ya, saya faham tetapi kita perlu mematuhi kaedah pengurusan."

"Berapa lama lagi tu tuan?"

"Paling cepat seminggu, tetapi semuanya bergantung kepada keadaan..."

Wanita itu terus berlalu dengan perasaan kecewa dan hampa dengan bermacam persoalan bermain di kepala. Adakah ketika segala urusan bantuan selesai, wanita itu masih hidup untuk memperolehinya?

Tuesday, 17 September 2013

Road to Kastel Ganu 2013

Tahun nie kejohanan sukan Telekom Malaysia (KASTEL) 2013 akan diadakan di negeri batu bersurat, Terengganu pada 24hb - 27hb Okt 2013.

Waa, mesti best dan seronok dpt berjalan ke ganu jika terpilih tahun ini. Nampaknya email utk latihan dan pemilihan bagi acara sukan sudah bermula. Erm, semangat nampaknya TM Melaka tahun nie. Arap2 ade lah sinar dpt ranking mcm tahun lepas. Last year Melaka tuan rumah jadi semangat pun tinggi, moga tahun nie membawa semangat yg sama.

 Ok, seperti biasa acara yg aku bleh join training hanyalah bola sepak. Sukan yg aku minat dari sek rendah, menengah, universiti hinggalah kini ke tempat kerja. Mungkin ini je sukan yg betul2 serasi dengan jiwa kot. Lain-lain sukan main juga tapi sekadar boleh main, tak sama mcm main bola.

Satu je yg takut bila nak start turun training nih..masalah pancit dan badan berat.
Erm..1st day training, memang penat dan sesak nafas juga bila dah lama tak berlari atas padang. Nak tak nak, layankan juga penat tue. Kalau tidak memang dah terbaring atas padang..he2.

Tapi biasalah, mula-mula. Hari-hari training insyallah badan boleh adapt keadaan tersebut dan ada perubahan secara tak sedar. Tak sabar nak tunggu 1 bulan lagi..

Ok lah, itu jer nak cerita pasal latihan utk kastel 2013 di ganu. Sebenarnya byk jer sukan-sukan lain mcm hoki, dart, pingpong, bola jaring, takraw, badminton, bola tampat dan lain-lain lagi.

Ape pun semoga tahun nie membawa sinar dan kegemilangan kepada team Kastel Melaka 2013.

Erm, sekadar selingan. Sebenarnya ganu nie ade kisah tersendiri juga dlm hidup aku. Inilah tempat pertama induksi batch aku tahun 2009. Hampir sebulan juga kami berkampung di kolej TMTC Marang sebelum membawa haluan posting ke tempat masing-masing.

Ok, sekian sahaja perkongsian buat masa ini.

Wassalam.. 

Friday, 13 September 2013

JANGAN MENCUBA, LAKUKAN!

Memetik dari perkongsian Datuk Dr Maznah Hamid melalui laman FB nya,

JANGAN HANYA MENCUBA, SEPATUTNYA ANDA PERLU LAKUKAN!

Pada mulanya saya kurang faham dan tidak dpt menerima maksudnya. Setelah dibaca dgn teliti, akhirnya barulah dapat terima dan faham apa yg datuk maznah maksudkan.

Sebenarnya tiada istilah mencuba untuk berjaya. Realitinya kita hanya ada dua pilihan iaitu sama ada lakukan atau tidak. Ini kerana dgn mencuba, kita menjurus diri ke arah kearah kegagalan.

Maksudnya lebih kurang begini,

Ok, sebenarnya ramai antara kita ada idea dan kaedah yg kita ingin lakukan utk mencapai matlamat dlm hidup. Kebiasaan kita akan berkata dalam diri, "erm yg penting aku dah mencuba..kalau tak jadi mungkin dah takdir hidup aku". Inilah yg dimaksudkan apabila dengan hanya mencuba, menjurus ke arah kegagalan.

Kita menganggap dengan mencuba kita sudah berpuas hati walaupun hasilnya belum tentu berjaya atau tidak.
Tetapi yg datuk maznah maksudkan adalah kita mesti lakukan, iaitu kita lakukan dengan sedaya upaya dan capai matlamat tersebut sehingga berjaya.

Saya ulangi sekali lagi, sebenarnya kita tiada pilihan dalam hidup, sama ada lakukan atau tidak kerana itulah resepi kejayaan. Mencuba tidak salah namun jgn terlalu lama kerana hati kita ini mudah goyah dan beralih arah. Takut jika dugaan datang dipertengahan jalan, kita mudah mengalah dan menyerah.

Jadi mulai hari in, apa sahaja yg kita impikan, marilah lakukan sehingga berjaya, insyallah.
Pastinya ia untuk kebaikan diri dan keluarga, dan juga utk bekalan dunia dan akhirat.

Wassalam

Friday, 6 September 2013

Keunikan Buah Tamar

Assalamualaikum,

Disini ingin berkongsi dengan sahabat2 tentang kisah buah tamar @ kurma. Pastinya setiap perkara yg Rasullulah suka dan sayang itu pasti ada hikmah besar di sebaliknya. Begitu juga dgn buah tamar, bila dikaji selidik ada kisah hebat disebalik asal kejadiannya.

Kebenarannya, allahualam..apabila Allah berfirman kunfayakun..maka jadilah sesuatu perkara itu.
Namun disebalik kisah ini, ada hikmah yg perlu kita renungi utk mempercayai atau tidak kebenarannya.


Asal usul kejadian buah tamar adalah daripada lebihan tanah yg Allah s.w.t menciptakan nabi adam a.s.
Maka secara tidak langsung ini bermaksud pokok tamar ini adalah saudara kita. Mari kita lihat dari segi pendebungaan pokok tamar pula ..mungkin boleh merungkai sedikit apa yg dimaksudkan.

Allah menjadikan pokok tamar itu sama seperti kita iaitu pokok tamar jantan dan pokok tamar betina.
Utk mengenali pokok tamar jantan, pohonnya lebih tinggi dan daunnya keras menjulang ke langit.
Manakala pokok tamar betina pula pohonnya lebih rendah dan daunnya melintuk ke bawah.

Ok, bila dah ada jantina maksudnya mesti ada persenyawaan..dalam istilah tumbuhan, proses pendebungaan antara betina dan debu bunga jantan. Mengikut dari sumber, pokok bunga jantan dan betina akan  berbunga setahun sekali iaitu pada bulan februari.

Bagi sebuah kebun, memadai ada beberapa batang pohon tamar jantan berbanding ratusan pohon tamar betina.Ketika musim pendebungaan, tamar jantan akan mengeluarkan debu-debu halus. Utk proses pendebungaan, pekerja-pekerja arab akan mengambil 2-3 ranting bunga jantan yang dan disapu atau di tepuk2 menggunakan tangan pada setandan bunga betina yang terkembang dari tandan nya. Bermaksud utk proses 'persenyawaan' ini perlu dilakukan dengan tangan manusia, tidak boleh dilakukan melalui binatang atau melalui angin. Buah tamar tidak akan berbuah dengan sempurna jika tidak disenyawakan oleh tangan manusia.



Ok, spt diberitahu di atas, dalam satu kebun memadai hanya ada beberapa pohon tamar jantan utk ratusan pohon tamar betina kerana debunga pada satu dahan pohon tamar jantan boleh digunakan utk proses pendebungaaan beratus pohon tamar betina. Debu yg perlu digunakan utk setiap pokok terlalu sedikit. Bunga jantan juga boleh disimpan ditempat kering utk digunakan berulang-ulang selagi debunya masih ada.

Antara keunikan yg Allah anugerahkan kepada buah tamar ialah tidak ada seekor binatang atau burung yg mematuk atau merosakkanya. Ini kerana buah tamar tidak berbau. Lagi satu, ia tidak akan masak jika suhu kurang dari 55 darjah celsius.Dan pastinya keunikannya kerana persenyawaan dengan bantuan manusia.



Salah satu lagi keistimewaan yg ada pada buah tamar iaitu debu jantannya berbau seperti air mani. Iyup, baun debu jantannya seperti air mani manusia dan kerana itu ia diriwayatkan dicipta Allah daripada lebihan tanah nabi  adam a.s. Kerana itu Rasulullah s.a.w sgt menyukai dan menggemari buah tamar ini, dan sebaik baik buahan yg serasi dgn tubuh badan manusia kerana ia sebahagian daripada kita.

Ok, rasanya itu shj yg ingin dikongsi berkaitan buah tamar. Pastinya ia mengandungi seribu satu khasiat utk kita jika memakannya dan wajar dijadikan amalan selari dgn sunnah Rasulullah s.a.w.

Wassalam..

Kontraktor2..

Wahai kontraktor,

Aku gunakan kepakaran utk membuat kerja yg di dlm bidangmu,

Persetujuan juga telah dicapai hasil rundingan dan sepakatan bersama,

Harga yg dibayar adalah mengikut apa yg dipersetujui dan mengikut kehendak kami sbg customer..

Tapi..

Tak kiralah kontraktor utk ape sekalipun, mengapa kau selalu membuat perkara yg menaikkan darah kami,

Mengapa hasil yg kau buat tidak sama dengan yang kita persetujui,

Kalau bab deposit dan claim memang engkau orang yg pantas sekali,

Memang dalam jiwa aku dah diterap oleh senior2 utk tidak mempercayai mu walaupun sekali, walaupun kau kontraktor apa sekalipun..

Sori, spesifikasi tetap di tangan kami,

Kau salah buat kau tanggunglah sendiri, dari nak untung, padan muka sendiri yg rugi,

Sekarang kau buat apa yg kita persetujui kalau tidak payment ko jgn harap aku nak bagi,

Harap2 pasni tak jadi lagi cmnie..biar lah ade kesudahan yang baik dalam kisah kita ini..

Wassalam..

Tuesday, 3 September 2013

Kuasa Minda - Positif

Gunakan kuasa minda kita utk mencorakkan diri n masa hadapan.

Spt pernah diulas sblm ini, salah satu kaedah yg boleh digunakan adalah kaedah set, tulis dan baca..insyallah pasti membawa perubahan dlm diri kita.


Wassalam..

Monday, 2 September 2013

Susu ibu yg terbaik utk anak anda




Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada ibu:

-membantu mengecutkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan
-menjarakkan kehamilan secara semulajadi
-mengurangkan risiko kanser payudara, ovary dan uterine
-mengurangkan risiko osteoporosis
-membantu ibu kembali kepada berat badan asal sebelum bersalin

Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada bayi:

-    sumber imunisasi pertama bayi
-    mengurangkan masalah elergi dan masalah system penghadaman
-    -membekalkan zat zat dan sumber nutrisi untuk bayi


Bagaimana susu ibu terhasil / terjadi / terbentuk?

Dari darah merah yang mengalir dalam pembuluh darah ibu bercampur dengan zat zat makanan dari usus, kemudian diproses di kilang yang amat kecil iaitu kelenjar-kelenjar di payu dara ibu , seterusnya berupaya menghasilkan nutrisi yang sangat hebat sekali. Subhanallah.

Perbezaan susu ibu dengan susu formula ?

1- ANTIBODI

Susu ibu adalah satu-satunya makanan yang ada antibodi. Menghalang jangkitan bakteria dan kuman yang bakal menyerang bayi . Antibodi-antibodi ini terhasil dengan sangat banyak dalam susu ibu teruatama antara hari awal kelahiran . Manfaat yang diterima bayi akan terserlah dari hari ke hari .

2. KASEIN

Dalam susu formula , akan ada kandungan kasein yang tinggi.  Ia adalah bahan yang dijumpai dalam susu basi yang berketul. Bahan ini akan mengurai kepada partikel-partikel yang besar di dalam perut dan akan menyudahkan penghadaman . Itu akan buat bayi tak selesa dan kembang perut.

3.  KANDUNGAN GULA

Susu ibu mengandungi kandungan gula yang jauh lebih tinggi iaitu 7gm/l berbanding 4.8gm/l dalam susu formula. Ini sangat penting bagi badan bayi yang mempunyai simpanan gula yang sedikit. Gula membekalkan tenaga dan buat bayi kita .

4. GARAM MINERAL

Susu lembu mempunyai kalsium dan fosforus yang tinggi tapi nisbah tidak stabil dan susah dicerna dengan baik. Fosforus yang tinggi akan menyukarkan bayi menyerap kandungan kalsium dengan baik . Ini akan mendedahkan  bayi terdedah dengan risiko  tertentu kerana bayi kekurangan kalsium.

5. ZAT BESI

Susu ibu mengandungi zat besi yang tinggi sebanyak 50%. Oleh kerana susu ibu mengandungi zat besi yang tinggi, bayi kurang terdedah kepada penyakit anemia (kekurangan darah)

Dan , kenapa susu ibu ada bila time pregnant / mengandung  je?

Susu ibu ditentukan sejenis hormon dinamakan prolaktin. Ia dirembes oleh kelenjar pituitari di otak yang akan meransang payudara untuk menghasilkan susu. Semasa mengandung , hormon-hormon mengandung seperti progesteron dan estrogen yang dihasilkan oleh plasenta akan menghalang penghasilan hormon prolaktin. Sebaik sahaja selepas bersalin, plasenta akan dikeluarkan dan menyebabkan hormon progesteron dan estrogen akan menurun dan hormon prolaktin akan terus meningkat . Peningkatan hormon prolaktin ini seterusnya memulakan penghasilan susu yang banyak untuk seorang bayi.

Thursday, 29 August 2013

25 wasiat Luqman Hakim kepada anaknya

Bicara Luqman dengan anaknya menerusi satu riwayat dalam kitab Tafsir Rahul Ma'ani dan Kitab Hidayatul Mursyidin, diriwayatkan telah memberikan anaknya dua puluh lima wasiat iaitu:


1. Hai anakku, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama taqwa, isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakkal kepada Allah.

2. Hai anakku, janganlah engkau menelan terus sesuatu makanan kerana manisnya dan janganlah terus engkau memuntahkan sesuatu barang kerana pahitnya. Kerana manis itu belum tentu mendatangkan kesegaran dan pahit itu belum tentu mendatangkan musibah.

3. Hai anakku, apabila engkau ingin mencari teman sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan perkara yang menaikkan kemarahannnya. Bila mana dalam kemarahan itu dia masih berusaha untuk menginsafkan engkau maka bolehlah engkau ambil sebagai teman dan sekiranya bukan demikian maka berhati-hatilah engkau terhadapnya.

4. Perbaikilah tuturkatamu, halus budi bahasamu dan manis wajahmu, kerana engkau akan disukai orang melebihi sukanya terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga kepadanya.

5. Hai anakku, janganlah engkau terlalu mudah ketawa kalau bukan perkara yang menggelikan, jangan engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau menanyakan sesuatu yang tidak ada gunanya bagi diri kamu dan janganlah engkau mensia-siakan harta dunia kamu.

6. Hai anakku, ambillah harta dunia sekadar keperluanmu, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke bakul sampah, kelak diri kamu akan menjadi pengemis yang membebankan orang lain. Sebaliknya jangan engkau rangkul dunia ini dan meneguk habis airnya, kerana sesungguhnya semua yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan orang bodoh dan orang yang bermuka dua, kerana akan membahayakan diri kamu.

7. Hai anakku, apabila engkau berteman, jadikanlah dirimu orang yang tidak pernah mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarlah dia mengharapkan sesuatu daripadamu.

8. Jadikanlah dirimu dalam setiap perkara sebagai seorang yang tidak berhajatkan kepada pujian atau menagih sanjungan dari orang lain, kerana penguasaan riya' itu akan menyebabkan diri kamu beroleh kecelakaan.

9. Hai anakku, janganlah engkau cenderung kepada dunia semata-mata dan hatimu jangan disibukkan dengan urusan dunia semata-mata, kerana engkau diciptakan oleh Allah bukan untuk urusan dunia sahaja. Sesungguhnya tidak ada orang yang lebih hina melainkan orang yang terpedaya dengan dunia semata-mata.

10. Hai anakku, usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata busuk, kotor dan kasar kerana engkau akan lebih selamat apabila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar dirimu mendatangkan manfaat kepada orang lain.

11. Hai anakku, bukanlah sesuatu kebaikan namanya apabila engkau selalu mencari ilmu tetapi tidak engkau mengamalkannya. Hal itu tidak ubahnya seperti orang yang mencari kayu bakar, setelah banyak terkumpul maka dia tidak mampu memikulnya, padahal dia masih terus mengumpulkannya.

12. Janganlah engkau makan atau minum yang berlebihan kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu akan merosakkan diri dan pemikiranmu dan alangkah baiknya makanan yang lebih itu diberikan kepada anjing sahaja.

13. Barangsiapa yang penyayang, sudah tentu akan disayang, sesiapa yang suka berdiam diri sudah tentu akan selamat daripada berkata-kata tentang perkara yang mengandungi racun dan barang siapa yang tidak mampu menahan lidahnya daripada berkata kotor, sudah tentu akan menyesal.

14. Hai anakku, bergaul mesralah dengan orang alim dan berilmu. Perhatikanlah kata-kata dan nasihatnya kerana sesungguhnya akan sejuk hati kamu mendengar nasihatnya, akan hiduplah hatimu dengan cahaya hikmah dari mutiara kata alim ulama bagaikan tanah yang subur disiram air hujan.

15. Hai anakku, bila engkau mengahdapi dua pilihan, menjenguk orang mati atau menghadiri pesta perkahwinan, maka hendaklah engkau memilih menjenguk orang mati. Sebab menziarah orang mati itu akan mengingatkan kamu kepada kampung akhirat, sedangkan menghadiri pesta perkahwinan itu hanya akan mengingatkan kamu kesenangan dunia.

16. Makanlah makananmu bersama-sama orang yang taqwa dan musyawarahlah segala urusanmu dengan para alim ulama dengan cara memohon nasihat daripadanya.

17. Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Allah. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat daripada orang lain, akan sentiasa menerima kemuliaan dari Allah swt.

18. Hai anakku, seandainya orang tuamu memarahimu, maka marahnya itu sebagai siraman air bagi tanam-tanaman yang kering kontang.

19. Jauhilah dirimu dari berhutang kerana sesungguhnya berhutang itu akan menjadikan dirimu hina di siang hari dan hina di malam hari.

20. Selalulah berharap kepada Allah agar menjauhkan kamu daripada sesuatu yang menyebabkan kamu menderhaka kepada-Nya. Takutlah kepada Allah dengan benar-benar takut, tentulah engkau akan terlepas dari sifat putus asa daripada rahmat Allah swt.

21. Hai anakku, engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu yang besar dan besi yang amat berat tetapi adalah lebih berat daripada itu semua apabila engkau mempunyai jiran yang jahat.

22. Hai anakku, janganlah sekali-kali engkau mengirimkan utusan melalui orang bodoh dan jahat. Maka bila tidak ada orang yang baik dan cerdik, sebaiknya engkau sendiri sahajalah yang menjadi utusan.

23. Jauhilah sejauh-jauhnya sifat dusta, sebab berrdusta itu enak sekali mengerjakannya bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja perbuatan dusta yang dilakukan, akibat dan bahayanya amat besar.

24. Hai anakku, orang yang merasa dirinya hina dan rendah di dalam beribadah dan taat kepada Allah, maka orang itu akan sentiasa tawadhuk kepada Allah, dia akan lebih dekat kepada Allah dan sentiasa menghindarkan dirinya daripada melakukan maksiat.

25. Hai anakku, seorang pendusta itu akan hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seseorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa memikirkan dan mengkhayalkan perkara-perkara yang tidak benar. Ketahuilah bahawa memindahkan batu besar yang berat dari tempat asalanya adalah lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang-orang yang tidak mahu mengerti.

Monday, 26 August 2013

Perbezaan Gred Jersi

Assalamualaikum,

Di sini ingin berkongsi berkaitan penggredan jersi. Mungkin sedikit sebanyak boleh membantu utk menilai dan membuat pilihan.


1. Original Grade/ Original Spec

-          Bagi original grade / original spec agak sukar membezakan jersi tersebut dengan jersi original yang di jual di butik kerana hampir 99% sama. Lagi 1% kurang kerana kita perlu sedar ianya tetap original replica (imitation)

- Didatangkan mengikut size Europe. Jadi kebiasaannya utk Malaysian, akan order satu size ke bawah: jika biasa memakai size L, jersi perlu order size M.

- Pilihan size S, M, L dan XL 


2. Original Player Issue (Nike Sahaja)

-          Jersi jenis ni hanya datang dari buatan Nike sahaja. Contohnya utk Man Utd, Arsenal, Barcelona dll. Kualitinya sungguh terbaik dengan kain yang lebih lembut dan boleh menegang.

-          Logo adalah tampal berbanding triple A @ AAA dan Super A yang dibuat jahit.

-          Datang dengan 2 jenis cutting iaitu Body Fit dan Europe. Mengikut standard size.

-          Beg plastik yang digunakan mempunyai lambang Nike dan datang dengan tag sehingga 4-5 keping. No siri juga berbeza bg setiap jersi, melambangkan keunikannya.

-          Tambahan, ia mempunyai lubang-lubang udara ditepi badan dan T-bars di atas bahu serupa dengan jersi yang dipakai oleh player ketika bermain di atas padang


3. Super A @ second original (Adidas, Nike dan Puma)

-          Gred super A di datangkan dengan kualiti fabric  yang lebih baik, lembut dan kemas. Dari segi jahitan pula, Super A mempunyai garis jahitan dan benang yang kemas.

-          Kertas pelapik pula adalah dari jenis yang lembut bagi super A manakala untuk gred AAA menggunakan kertas yang keras. (tetapi bergantung keluaran dari kilang)

-           Kualiti gred super A tidak sama dengan gred original, tapi antara yg terbaik selepas gred original.

-          Saiz jersi kecil 1/2 inci berbanding AAA dengan pilihan size S, M, L dan XL.


4. Gred Triple A @ AAA

-          Replika kualiti terbaik dari Thai / Indon. Material jersi agak kasar sedikit berbanding gred lain. Untuk jersi jenama Nike, tiada lubang udara kat tepi jersi dan T-bars kat bahu.

-          Finishing dan material berpatutan dengan harga yang ditawarkan.

-          Pilihan size S, M dan XL sahaja.


5. Gred Double A @ AA

-           Fabrik nyer lebih kasar dan teruk berbanding dengan gred triple A @ AAA.

-           Jahitan dan buatannya lebih kasar. Harga lebih murah berbanding gred yang lain.


Ok, itu antara maklumat yg boleh dikongsikan utk kita semua. Harap sedikit sebanyak boleh membantu dan menambah pengetahuan kita bersama.





Utk makluman, saya hanya menjual jersi pada grade original / original spec dan player issue shj.

Price gred original  dan player issue:

RM55 - COD Melaka area only
RM60 - Lain-lain negeri including postage

Jika ada sebarang pertanyaan atau kemusykilan, boleh kongsikan dgn contact, msej, wassup or fb:

Mohd Shafizam Abd Latif
013-3888637
Fb: Mohd Shafizam Abd Latif


Wassalam..

Kekuatan Minda Separa Sedar

Ok, sebelum baca tajuk minda bawah sedar ini, lagi baik anda baca entri yg sebelumnya iaitu setkan matlamat, tulis dan..baca selalu! kerana ada kesinambungan.

Secara mudahnya, kita semua faham minda kita terbahagi kepada dua iaitu minda sedar (conscious mind) dan minda separa sedar (sub-conscoius mind)

Kedua-duanya akan bekerja seiringan dan saling memerlukan.

Minda sedar adalah minda kita yg aktif ketika sedang membaca entri ini, dan minda separa sedar anda adalah minda yg menyimpan sebanyak mana input dan fakta dari entri ini, dan akan menggerakkan diri dan minda kita apabila diperlukan.





Sbg cth semasa kita baru belajar memandu dulu. Semua perkara instructor kena bgtahu dan guide. Kita belum mahir dari segi teori, teknikal dan tiada pengalaman berhadapan situasi ketika memandu. Jadi minda kita tak dpt beri arahan yg sepatutnya dan tiada sense apabila berhadapan situasi tertentu.  

Tetapi bila dah selalu bawa kereta dan semakin mahir, pergerakan minda dan tubuh badan kita seolah-olah bergerak sendiri apabila tiba situasi tertentu spt membrek kecemasan, drop gear utk potong kereta depan, hon ketika ada aweks tunggu bas kt bus stop (opss) dll..

Itulah kehebatan minda separa sedar..kita dah praktiskan dlm kehidupan cuma tak sedar konsep itu.

Itu adalah penerangan secara ringkas, tapi utk entri ini kita cuba bincangkan kuasa minda separa sedar melalui matlamat yg kita set, tulis dan..baca selalu!

Bila kita dah set, tulis dan selalu baca matlamat kita, automatiknya minda separa sedar kita akan collect semua maklumat yg perlu, dan mengambil tindakan secara tak langsung utk capai matlamat tersebut.
Perkara ini berlaku secara tidak sedar..namun kita tahu dan yakin diri kita semakin menuju ke arah itu.

Ambil cth kita nak pakai smartphone dan target nk pakai dlm 4 bulan. Apabila kita dah set matlamat camtu, secara tak langsung minda kita akan set apa yg perlu dibuat dlm tempoh 4 bln spt menabung bulan2, kurangkan belanja makan, dll. Apabila nak keluarkan belanja byk ckit, minda kita akan bgtau target kita so..automatik kita boleh control perbelanjaan sampai dpt smartphone.

Itulah antara kekuatan minda separa sedar yang Allah berikan kepada manusia. Hanya kita perlu terus mengkaji dan memahami anugerah Allah tersebut.


Spt penerangan dlm entri sebelum ini, sebaiknya setkan matlamat kita mengikut jangka masa tertentu iaitu short term, medium term dan long term.

Ini bagi memudahkan minda kita fokus mana yg dahulu dan mana yg kemudian.
Dlm kita mengejar short term, minda turut prepare utk matlamat seterusnya bagi medium term dan long term.

Secara tak sedar, kalau kita renungkan apa yg dicapai hari ini, adakah memenuhi apa yg kita inginkan 2-3 tahun yg lepas? Jika ya, alhamdulilah..anda on the right track. Jika tidak, mungkin matlamat kita belum jelas dan belum fokus apa yg diinginkan dlm kehidupan. Namun tiada istilah terlambat utk berjaya..pastinya esok adalah lebih baik dari hari ini dan dalam tempoh 5-10 tahun lagi kita sudah mula mencapai sedikit demi sedikit apa yg kita impikan.

Seringkali jika membaca biografi insan-insan hebat, pasti mereka akan memberitahu bahawa matlamat mereka sgt jelas..iaitu sejak mereka memulakan perniagaan atau kerjaya sehinggalah mereka telah berjaya dlm bidang masing-masing. Keinginan dan matlamat itu yg menyebabkan mereka tidak berpatah balik dan berusaha hingga mengecapi kejayaan hari ini.

Akhir sekali, sbg umat Islam kita wajib percaya setiap yg berlaku itu adalah atas kehendak dan ketentuan Allah s.w.t. Jika tidak tercapai, mungkin Allah ada perancangan yg lebih hebat utk kita jadi kenalah yakin, redha dan sabar. Namun yg penting kita perlu sentiasa berdoa dan berusaha bersungguh-sungguh.

Insyallah, jumpa lagi utk entri yg seterusnya.

Wassalam

Friday, 23 August 2013

Keajaiban Menarik Rezeki..

Assalamualaikum,

Spt yg pernah dikongsi sebelum ini kunci menarik rezeki adalah dgn melakukan solat sunat Dhuha, saya ada ulas dan bincang pada tajuk entri rezeki dan harta.
Bole rujuk utk tajuk sblm ini.

Ok, kali ini satu lagi kisah keajaiban menarik rezeki. Sama konsep cuma kaedah berbeza iaitu dgn bersyukur atas pemberian Allah. Kite semua faham, semakin kita bersyukur akan bertambah rezeki kita..janji Allah itu benar.

Dipetik dari Diyana Tahir;

6 tahun dulu ketika saya tiada pekerjaan, bisnes pun terumbang ambing, hutang keliling pinggang, di poket tinggal RM1 (itu pun umpul2 duit syiling).

Saya tiada pilihan selain percaya bahawa dengan bersyukur akan bertambah rezeki.

Setiap pagi, saya mulakan dengan menulis apa yang saya syukurkan tentang tubuh badan saya dari hujung rambut hingga hujung kaki. 

"Terima kasih Ya Allah atas kurnia mata yang kau pinjamkan buatku, dengannya aku mampu melihat wajah anak dan suamiku. Dengannya aku dapat melihat indahnya senyuman anak dan suamiku. Dengannya aku dapat melihat kesempurnaan ciptaan-ciptaanMu"

Cth tulisan yg diamalkan oleh hamba Allah ini..kita boleh ubah ikut hati dan naluri kita.

Setiap kali menulis tentang setiap anggota badan..sebak di dada datang dan datang. Menitik air mata..betapa banyak nikmat yang Allah beri yang sering kali diabaikan.

Alhamdulillah, janji Allah tu benar..

Selepas saya amalkan menulis kesyukuran atas pemberian Allah ini, rezeki mula datang dan datang sehinggalah hari ini.

Jika ada jalan mudah untuk menjemput rezeki mengapa memilih jalan susah? ~ 

Nampak seperti sesuatu yg remeh tp sebenarnya besar hikmah die kan..insyallah mana yg mampu sama2 kita amalkan.

Wassalam..

Wednesday, 21 August 2013

Bas Jatuh Gaung Di Genting Highlands - 21 Ogos 2013

Erm..rasenya agak gempar arini dengan berita bas jatuh gaung di KM 3.6 Genting Highlands.

Agak terkejut..sedih..dan mcm2 lagi boleh digambarkan bila melihat liputan kisah tersebut di siaran media. Harap pihak keluarga, rakan sekerja, sahabat yg terlibat dgn kejadian tersebut bersabar dan redha atas ketentuan.


Kejadian dilaporkan berlaku dlm 2.30 ptg td, dimana bas dari Genting menghala ke KL dan bas terjunam dlm gaung pada  kedalaman lebih 50 meter. 

Sehingga pukul 7 .30 mlm, 33 penumpang di sahkan telah meninggal dunia dan 16 yg lain cedera.
Kerja-kerja menyelamat masih giat dijalankan diketuai oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat.


Punca kejadian masih dlm siasatan jadi kita tunggu hingga siasatan selesai. Buat masa ini elakkan menuding jari dan mencari kesalahan. Tp sama2 kita doakan yg cedera dpt diselamatkan, dan yg telah pergi semoga tenang dan aman di sana, insyallah.




Syabas kepada pasukan penyelamat yg bekerjasama dan berganding bahu dlm mengeluarkan penumpang di dlm bas. Berharap tidak kedengaran lagi kemalangan2 ngeri mcm nie, dan tidak tertimpa kepada ahli keluarga terdekat dan orang yg tersayang.



Allahualam..