Social Icons

Pages

Wednesday 18 September 2013

Karenah Birokrasi

"Saya orang miskin. Terlalu lapar, bantulah saya," rayu seorang wanita yang nampak begitu daif kepada seorang pegawai perbendaharaan negara.

Pegawai yang menjaga perbendaharaan negara merenung wanita itu dari atas ke bawah. "Betulkah awak orang miskin?" tanyanya.

"Betul tuan. Lihat saja tubuh kurus ini. Cuba lihat pula pakaian saya yang buruk ini," balas wanita itu dengan hiba.

"Tapi sekarang ramai penipu, entah-entah awak salah seorang."

"Tidak tuan, tolonglah saya lapar."

Pegawai tersebut mencatat sesuatu di atas kertas. "Baiklah pada dasarnya saya terima aduan awak. Tapi saya akan hantar pegawai khusus untuk menyiasat latar belakang awak."

"Latar belakang saya?" soal wanita itu kehairanan.

"Ya. Awak tahu menulis?"

Wanita itu bertambah hairan. Kemudian dia mengangguk-angguk. "Bolehlah sikit-sikit," balasnya.

"Kalau begitu isi borang ni cepat," suruh pegawai tersebut.

"Tapi saya lapar tuan..."

"Sebab saya nak bantulah awak kena isi borang ni terlebih dulu," balas si pegawai.

Setelah borang diisi dengan keadaan terketar-ketar kelaparan, wanita itu merayu lagi, "Bolehkah berikan saya sedikit makanan?"

"Oh, belum boleh lagi. Kelulusan hanya diberikan apabila pegawai penyiasat selesai membuat laporan yang awak benar-benar miskin. Kemudian laporan itu perlu disahkan oleh ketua perbendaharaan."

"Berapa lama semuanya akan selesai tuan?"

"Terpulang pada keadaan. Jika pegawai penyiasat cepat menyerahkan laporan dan kalau ketua kami cepat membuat keputusan, bantuan akan segera diberikan."

"Bantuan dalam bentuk apa tuan?"

"Itu pihak kewangan pula akan memutuskan. Sama ada diberi dalam bentuk wang atau barang-barang keperluan. Selalunya pihak kewangan akan merujuk pula kepada operasi."

"Operasi?"

"Ya, kami takut bantuan kewangan nanti akan disalahguna. Jadi hal itu memerlukan kepastian yang lebih terperinci."

"Bila agaknya saya boleh dapat makan tuan? Saya sudah tiga hari tak makan apa-apa."

"Ya, saya faham tetapi kita perlu mematuhi kaedah pengurusan."

"Berapa lama lagi tu tuan?"

"Paling cepat seminggu, tetapi semuanya bergantung kepada keadaan..."

Wanita itu terus berlalu dengan perasaan kecewa dan hampa dengan bermacam persoalan bermain di kepala. Adakah ketika segala urusan bantuan selesai, wanita itu masih hidup untuk memperolehinya?

No comments:

Post a Comment