Social Icons

Pages

Wednesday 18 September 2013

SMART

Assalamualaikum,

Ok, perkongsian kali ini berupa satu lagi prinsip yg boleh diamalkan dalam kerjaya atau kehidupan kita.

Seperti kata ahli bijak pandai, sama ada dlm hidup atau kerjaya must be smart!
Cuma mungkin pemahaman kita berbeza tentang maksud smart ini.

Seperti yg pernah diterapkan dlm diri, smart itu mempunyai maksud dan definisi yg tersendiri, ia merupakan satu kaedah utk kita membuat perancangan, keputusan atau mencari penyelesaian bg sesuatu isu dan cabaran.

S - specific, maksudnya cuba sedetails mungkin. Dlm apa jua situasi kita kena spesifik dan mengenali perkara tersebut. Bila dah tahu dan kenal secara spesifik, lebih mudah utk kita mencari jalan penyelesaian.

M - measureable (boleh diukur), pastikan kita tahu tahap sesuatu isu atau cabaran tersebut.

A - achieveable (boleh dicapai) - seperti kata orang-orang lama, buat apa sekalipun mesti ukur baju dibadan sendiri. Pastikan keputusan dan tindakan di dalam kemampuan kita dan diyakini boleh dicapai.

R - realistic (realistik) - ini antara perkara perlu dipertimbangkan apabila membuat keputusan atau tindakan. Cuba mengambil kira semua faktor, semua pilihan yg ada..then barulah kita ambil yg paling realistik dan sesuai dengan situasi kita.

T - time based (ketentuan masa) - dalam menyelesaikan isu atau cabaran, dateline antara isu kritikal yg perlu dikenalpasti. Juga bila merancang dan membuat keputusan, perlulah ada time based supaya perkara yg kita buat tue smooth dan lancar.

Ok, rasanya itu antara perkongsian buat masa ini.
Jika sudah dipraktikkan dalam hidup, alhamdulilah..mungkin sedikit sebanyak dapat membantu kita membuat keputusan dan tindakan.

Wassalam..

No comments:

Post a Comment