Social Icons

Pages

Monday 26 August 2013

Kekuatan Minda Separa Sedar

Ok, sebelum baca tajuk minda bawah sedar ini, lagi baik anda baca entri yg sebelumnya iaitu setkan matlamat, tulis dan..baca selalu! kerana ada kesinambungan.

Secara mudahnya, kita semua faham minda kita terbahagi kepada dua iaitu minda sedar (conscious mind) dan minda separa sedar (sub-conscoius mind)

Kedua-duanya akan bekerja seiringan dan saling memerlukan.

Minda sedar adalah minda kita yg aktif ketika sedang membaca entri ini, dan minda separa sedar anda adalah minda yg menyimpan sebanyak mana input dan fakta dari entri ini, dan akan menggerakkan diri dan minda kita apabila diperlukan.





Sbg cth semasa kita baru belajar memandu dulu. Semua perkara instructor kena bgtahu dan guide. Kita belum mahir dari segi teori, teknikal dan tiada pengalaman berhadapan situasi ketika memandu. Jadi minda kita tak dpt beri arahan yg sepatutnya dan tiada sense apabila berhadapan situasi tertentu.  

Tetapi bila dah selalu bawa kereta dan semakin mahir, pergerakan minda dan tubuh badan kita seolah-olah bergerak sendiri apabila tiba situasi tertentu spt membrek kecemasan, drop gear utk potong kereta depan, hon ketika ada aweks tunggu bas kt bus stop (opss) dll..

Itulah kehebatan minda separa sedar..kita dah praktiskan dlm kehidupan cuma tak sedar konsep itu.

Itu adalah penerangan secara ringkas, tapi utk entri ini kita cuba bincangkan kuasa minda separa sedar melalui matlamat yg kita set, tulis dan..baca selalu!

Bila kita dah set, tulis dan selalu baca matlamat kita, automatiknya minda separa sedar kita akan collect semua maklumat yg perlu, dan mengambil tindakan secara tak langsung utk capai matlamat tersebut.
Perkara ini berlaku secara tidak sedar..namun kita tahu dan yakin diri kita semakin menuju ke arah itu.

Ambil cth kita nak pakai smartphone dan target nk pakai dlm 4 bulan. Apabila kita dah set matlamat camtu, secara tak langsung minda kita akan set apa yg perlu dibuat dlm tempoh 4 bln spt menabung bulan2, kurangkan belanja makan, dll. Apabila nak keluarkan belanja byk ckit, minda kita akan bgtau target kita so..automatik kita boleh control perbelanjaan sampai dpt smartphone.

Itulah antara kekuatan minda separa sedar yang Allah berikan kepada manusia. Hanya kita perlu terus mengkaji dan memahami anugerah Allah tersebut.


Spt penerangan dlm entri sebelum ini, sebaiknya setkan matlamat kita mengikut jangka masa tertentu iaitu short term, medium term dan long term.

Ini bagi memudahkan minda kita fokus mana yg dahulu dan mana yg kemudian.
Dlm kita mengejar short term, minda turut prepare utk matlamat seterusnya bagi medium term dan long term.

Secara tak sedar, kalau kita renungkan apa yg dicapai hari ini, adakah memenuhi apa yg kita inginkan 2-3 tahun yg lepas? Jika ya, alhamdulilah..anda on the right track. Jika tidak, mungkin matlamat kita belum jelas dan belum fokus apa yg diinginkan dlm kehidupan. Namun tiada istilah terlambat utk berjaya..pastinya esok adalah lebih baik dari hari ini dan dalam tempoh 5-10 tahun lagi kita sudah mula mencapai sedikit demi sedikit apa yg kita impikan.

Seringkali jika membaca biografi insan-insan hebat, pasti mereka akan memberitahu bahawa matlamat mereka sgt jelas..iaitu sejak mereka memulakan perniagaan atau kerjaya sehinggalah mereka telah berjaya dlm bidang masing-masing. Keinginan dan matlamat itu yg menyebabkan mereka tidak berpatah balik dan berusaha hingga mengecapi kejayaan hari ini.

Akhir sekali, sbg umat Islam kita wajib percaya setiap yg berlaku itu adalah atas kehendak dan ketentuan Allah s.w.t. Jika tidak tercapai, mungkin Allah ada perancangan yg lebih hebat utk kita jadi kenalah yakin, redha dan sabar. Namun yg penting kita perlu sentiasa berdoa dan berusaha bersungguh-sungguh.

Insyallah, jumpa lagi utk entri yg seterusnya.

Wassalam

No comments:

Post a Comment