Social Icons

Pages

Tuesday 20 August 2013

Mengapa burung terbang V

Sbg salah seorang peminat kisah dan program motivasi, dan benda2 yg membawa aura postif..rasenya ini antara kisah yg saya ingat ketika satu program selepas tamat belajar dlu.

Mengapa burung terbang membentuk huruf V?

Erm..soalan yg simple oleh penceramah masa itu, tp pernah ke kite terfikir..

Cmne burung terbang eh..betul ke die bentuk huruf V? 


Rase slalu tgk burung terbang tapi tak perasan plak die pandai buat formasi huruf V.

Rasenya time tue xde sorang pun jawab dgn tepat. Erm..jadi akhirnya penceramah tue pun bglah tau motif die tanye soalan cmtue..


Rupanya byk hikmah dari cara burung terbang mcm nie..

1st, biasa burung2 berhijrah utk menghindar musim dingin. Jadi diorg akan bergerak dlm group dan satu burung akan lead ke destinasi yg nk dituju. 

Apabila leader nie dah penat, die akan berundur masuk ke barisan dan automatik burung lain akan takeover tempat die utk lead group..jadi,dh tau hikmah die kt situ..bukan suruh berebut kerusi ketua atau bos! ketika sampai masanya, staff juga kena ready utk support dan lead the team..ini tidak mustahil, pernah berlaku dan akan berlaku.

2nd, mengikut kajian saintifik dari pakar burung, cara terbang bentuk v dan scr kumpulan dpt mengurangkan tekanan angin ketika terbang..ini kerana kepak burung hadapan membentuk 'airwall' kepada yg belakang dan membolehkan burung2 ini terbang 70% lebih jauh dari terbang sendirian.

3rd, burung2 dibelakang akan membuat suara riuh rendah utk memberi semangat kpd burung di depan..disamping itu ia juga dpt mengekalkan kelajuan group burung tersebut.
Hikmah die..renung2 kanlah sendiri.

Ok rasenya itu shj perkongsian buat masa ini berkenaan burung terbang nie.

Insyallah, ade kelapangan saya akan berkongsi tips daripada seorang pihak pengurusan tertinggi Honda Malaysia, Alor Gajah Melaka ketika dlm program tersebut.

Nampak mcm simple tp perkara itu yg saya pegang sampai hari ini dan sedikit sebanyak memberi panduan dan membawa perubahan dlm diri. 

Wassalam..

No comments:

Post a Comment